Behuizing

Met zoveel merken die de “Super OEM” in het assortiment hebben is er ook meer dan genoeg keuze wat betreft de looks van de draaitafel. In de beginjaren was er eigenlijk alleen de variant met afgeronde hoeken waarbij de keuze beperkt werdt tot de kleur waarin de deckplate gespoten was. Alleen Stanton had destijds een afwijkende behuizing en geen afgeronde hoeken. Daarnaast had Stanton destijds 2 varianten, de variant met de normale S shaped toonarm en de versie met rechte (maar waar het vooral om gaat, de lengte in dit geval) / verkorte toonarm.

Inmiddels is er wat meer keuze als het gaat om de afwerking van de behuizing. Stanton heeft nog steeds de wat hoekerige behuizing zoals we die van een SL kennen maar dan wel met het wat hedendaagsere toonarm design terwijl Reloop met de RP700MK2 weer nog iets meer de “old school” kant op duikt.

Linksom of rechtsom, qua features en interne componenten zijn ze allemaal gelijk aan elkaar en is er maar 1 variant welke echt uit de bocht vliegt met een uitgebreide feature set, de RP-8000 van Reloop waar nog een rits midi pads in de behuizing heeft weten te proppen.

Wat betreft interne demping legt de “Super OEM” het af ten opzichte van de SL1200. Het grote verschil is met name het gebruikte materiaal waar de onderkant van de behuizing mee is gemaakt. Bij een SL is dat een soort rubber composiet terwijl de “Super OEM” het met een veel stijver composiet moet doen. De kans op akoestische terugkoppeling is dus wat groter bij een “Super OEM” dan bij een SL1200. Een ramp? Niet echt, een SL1200 moest vaak al van een setje “freefloats” voorzien worden op evenementen en dat zal bij een “Super OEM” niet anders zijn. Daarnaast speelt het bij thuisgebruik geen enkele rol.

Een groot voordeel van de “Super OEM” ten opzichte van veel andere draaitafels zijn de RCA kabels welke los gehaald kunnen worden van de draaitafel. Mochten ze een keer per ongeluk tussen het deksel van een flightcase belanden en een kabelbreuk het gevolg zijn is het vervangen van de kabels een fluitje van een cent.

Features

Over het aantal features kunnen we kort zijn, niks spectaculairs onder de zon! Zo’n beetje alle “Super OEM’s” beschikken over hetzelfde feature pakket. Veelal een reverse functie, een aanpasbare pitch range en een instelbare start/stop tijd.

Sommige modellen bieden als extra een line out naast de standaard “phono” uitgang en Stanton had ooit een “key lock” feature op zijn ST.150 zitten maar die feature is verdwenen toen de ST.150 vervangen werdt door de ST.150M2. Sterker nog, Stanton heeft op de ST.150M2 de deckplate compleet schoon geveegd en de “pitch select” verplaatst naar de bovenzijde van de pitch fader en de potmeter om de start/stop tijd in te stellen verplaatst naar en verdomhoekje aan de achterzijde van de draaitafel (super handig en goed over nagedacht… not!).

De enige “Super OEM” welke er echt uit springt qua features is de Reloop RP-8000. De meest vreemde eend in de bijt met zijn midi pads aan de zijkant van de draaitafel en het display boven de pitchfader welke de huidige ingestelde waarde weer geeft. Hebben deze features nut? Ik zou persoonlijk de voorkeur geven aan een simpelere variant zoals de RP-6000/7000 en een losse midi controller.

Het “rammen” op knoppen zoals vaak gebeurt op een midi controller wil je niet op de rand van je draaitafel, je loopt het gevaar dat de boel gaat overslaan en daarnaast is de kans groot dat je akoestische terugkoppeling krijgt bij het tappen. In het geval van tijdcode is dit natuurlijk geen issue maar een losse controller is en blijft hoe dan ook een handigere keuze in mijn ogen.

Wat betreft de toegevoegde waarde van het display, deze is 0,0. Ik ben zelf in het verleden ooit eens begonnen op Numark TT1’s en heb later ooit nog eens een poosje PDT-6000’s gehad van Gemini maar het display heeft mij nooit kunnen boeien, het doet er namelijk niet toe wat je waarde is op de pitch fader en wanneer je met tijdcode draait is deze ook gewoon terug te zien op het scherm. Een gimmick dus met nul toegevoegde waarde tenzij je natuurlijk graag visueel wil zien dat de stapjes op de pitch fader met 0,02% gaan en wat je ingestelde start / stop tijd is.