De motor

Een van de goede dingen aan de SL1200 was de motor welke de platter aanstuurde, weliswaar een stukje “simpele” analoge techniek welke de motor aandreef middels magneten maar door de jaren heen uiterst gebleken bij de SL1200. Nu zijn er sommige andere sites die beweren dat de “Super OEM” de vruchten heeft geplukt van een aflopend patent van Technics met betrekking tot de motor en dat de “Super OEM” een motor zou hebben die overeenkomt met de SL1200. Je leest het hier…

Een kleine quote:

What the Super OEM had in it’s favour, besides good build quality, was that it was the first deck to take advantage of the expiration of the Technics motor patent. So, finally, there was a Technics ‘clone’ on the market with truly similar performance.

Het is de grootste onzin die ik ooit gelezen heb met betrekking tot de “Super OEM”, je moet namelijk wel verrekte kort door de bocht redeneren om te willen beweren dat de aansturing en motor van de SL1200 en “Super OEM” gelijkwaardig zijn aan elkaar. Op het feit na dat ze beide aangedreven worden middels een magneet houd het namelijk echt wel op. Waar de Technics SL1200 het nog moet doen met een stukje analoge meettechniek is de “Super OEM” toch wat meer van deze tijd met o.a. een optische sensor welke constant de rotatiesnelheid van de platter meet.

Na bovenstaand afgedaan te hebben als grote kul tijd om terug te keren naar de feiten.

De motor van de “Super OEM” lijkt een klein beetje op die van de SL, aangedreven door een magneet maar dan met een snufje hedendaagse techniek. De eerder genoemde rotatie sensor meet namelijk enkele honderden keren per rotatie de snelheid van de motor (sensor omcirkeld op bovenstaande foto). In tegenstelling tot een analoge SL1200 welke maar een paar keer per rotatie deze meting uit voert is dat de “Super OEM” veel beter in staat is een constante snelheid te behouden en ook veel betere feedback geeft aan de motorsturing van de draaitafel.

Bovenstaand klinkt als abracadabra maar is vrij eenvoudig uit te leggen. Wanneer men een handmatige correctie uitvoert op de platter van de draaitafel heeft dit normaal gesproken tot gevolg dat de motor gaat “vechten” om op snelheid te blijven met als gevolg dat wanneer men stopt met het afremmen van de platter er altijd iets overshoot is (de draaitafel schiet iets door na stoppen met afremmen) en wanneer men de platter een zetje geeft dat er iets teveel wordt afgeremd. Omdat de “Super OEM” door zijn vele meetpunten veel sneller meet heeft deze dus ook veel sneller door wanneer deze weer op originele snelheid is. Geen “overshoot” of “jerking” dus maar een subliem correctie gedrag waar draaitafels uit het verleden een puntje aan kunnen zuigen.

Nog een punt waar de “Super OEM” beter op scoort dan de SL1200 is de spindle lagering welke veel zwaarder is uitgevoerd. Waar bij de SL na verloop van tijd nog wel eens speling wil ontstaan op het lager wanneer deze “misbruikt” wordt lijkt dat niet heel waarschijnlijk bij de Super OEM.

Al met al zit het met het motorische deel van de Super OEM dus wel snor, eigenlijk niets negatiefs te vinden en door het toepassen van wat moderne techniek ook nog eens een veel mooier correctie gedrag dan praktisch iedere andere draaitafel op de DJ markt.